Miért fontos a JÓ szövegíró egy cég életében?
„Írás közben szembe kell úszni az árral, és empátiát meg valóságélményt kell oltani a száraz történeti feljegyzésekbe, amelyek túl absztraktnak tűnnének a számunkra.”
R. F. Kuang
A szövegírás a látszat ellenére egy mélyen összetett munka és meglepően sok válfaja van.
Maga a szövegírás olyan írott tartalom megalkotását jelenti, ahol egyedi, célzott és releváns (tevékenységünkhöz kapcsolódó) információkat tartalmazó szöveg születik érdeklődő ügyfeleink meggyőzése érdekében.
A szövegírónak képesnek kell lennie rá, hogy leírt betűk tudatos egymás után rendezésével és tagolásával, vagyis csodálatos anyanyelvünk szavaival elmeséljen úgy egy történetet, hogy közben észrevétlenül és természetesenek ható módon érzelmi kapcsolatot építsen ki az olvasóval. Tudnia kell úgy írni, hogy az olvasó maximálisan át tudja élni ezt a történetet, bele tudjon érezni és legfőképp elkezdje akarni azt, amit el szeretnénk adni Neki. Nyivánvalóvá kell tenni Számára, mik miatt ez a legjobb választás és meg is akarja venni. A szövegírás művészete tehát az emberek cselekvésre ösztönzése (leírt) szavakkal.
A szövegíró célja segíteni a vállalkozás növekedését. Egy szövegírói tartalom pedig akkor a leghatékonyabb, ha egyértelmű, tömör és az ügyfél igényeire koncentrál: az ügyfél fejével gondolkodva és a szívével érezve ki kell találni annak elvárásait, problémáira a megoldásokat. Új piaci rés esetén pedig teljesen új, magyar nyelvű, adott esetben szakmailag is helytálló cikkeket kell tudnia készíteni!
A szövegíró adja meg minden tartalommarketing-stratégia tartóoszlopát, írásai pedig eladják a termékeket, tanítják és bevonják az ügyfeleket, képviselik a vállalat márkáját és hitvallását.
Kövess Facebook-on is! 🙂
Milyen szövegírói feladatokat vállalok?
A következő szövegírói irányok mindegyike kérhető idegen nyelvekről magyarra is, azaz magyarul írom meg, de bármilyen nyelvű anyagból tudok dolgozni. Ez olyan esetekben számít két példát említve, ha pl. holland az anyavállalat honlapja és egy magyar nyelvű honlapszöveget kellene kialakítani vagy ha egy szakmai blog elindítása a feladatom, ám szinte semmi magyar nyelvű szakszöveg nem áll rendelkezésemre infomációként, amiből elkészíthetem.
Kreatív szövegírás
(online (honlap) névjegykártya/ minőségi bemutatkozás, új termék/szolgáltatás bevezetése)
Nagyon fontos ma, amikor mindenhonnan ömlenek Ránk az ingerküszöbünk határait súroló reklámok, lehetőségek és választások: minőségi szövegekkel megírt honlappal mutatkozni az ügyfeleink előtt. A minőségi szöveg pedig sok mindent takar a SEO-zott szövegektől a célunknak megfelelő tartalom kialakításáig. Nem csak egyszerűen megírom, amikor éppen ihletem van rá. Általában komoly kutatómunka, egyeztetések, össszegondoltság, szervezés és tervezés előzi meg a konkrét szövegírói feladataimat.
„Az írás falakat emel, ugyanakkor kapukat nyit. A falak arra jók, hogy gátat vessenek a valóság pusztító kegyetlensége elé, a kapuk pedig arra, hogy utat nyissanak egy párhuzamos világba – ahol a valóság nem olyan, amilyen, hanem amilyennek lennie kellene.”
Guillaume Musso
A weboldalunk valójában az online névjegykártyánk, csak ezt így kevesen gondolják át. A jövőbeni ügyfeleink, érdeklődőink mellett üzletfeleink is rengeteg információt szűrnek le belőle Rólunk és cégünkről.
Ezt a megoldást tehát akkor jó választani, ha indokolt az olyan kommunikációs stratégia, amelynél nyomatékosan számítanak az egyedi és meghökkentő megoldásokkal megírt szövegek. Célja: több vevő/ügyfél elérése, illetve cégünk stílusát, márkáját és hitvallását méltó módon képviselő és kommunikáló weboldal, kitűnni a tucatból hiteles egyediséggel.
A kreatív szövegírás egy vállalkozás teljes egészét átjárja, mint a vér a testünket.
A SEO-zott honlapszövegek mellett a termékleírásoknál, a blogbejegyzéseknél, a szolgáltatások leírásánál, a bemutatkozásunknál, a gyakori kérdések megválaszolásánál (GY.I.K.) egyaránt rendkívül fontos a minőségi kreatív szöveges tartalom megléte. Gyakorlatilag ezek a tartalmak mutatják meg az ügyfeleknek, hogy miért érdemes ezt a vállalkozást választaniuk.
Reklámszövegek írása (figyelemfelkeltés)
A reklám célja, akármelyik típusáról is beszélünk, a figyelem megragadása. A vizuális elemek ugyan mindezt megkönnyítik, ám mai napig a szöveg ad el, nem a kép! Ezért a reklámszöveg legalább olyan fontos, mint a hanghatások (zene, beszéd, stb) és a látvány.
A reklámszöveg legfőbb feladata, hogy a célszemélyek azonosulni tudjanak vele, mert ez fogja őket a vásárlás felé motiválni. Világunkban a média hangsúlya nagyon erőteljes és hangos, ezért valamilyen módon mindenki, aki sikerre vágyik: reklámoznia kell azt, amivel foglalkozik! A reklámszöveg írása egy speciális terület, ahol 1-1 termék/szolgáltatás eladása a cél és a vevők figyelmének felkeltése, megtartása által vásárlási aktivitásra serkentsük őket (vásárlási kedv). A feladat speciális mivolta pedig abban rejlik, hogy agyunk jobb felével, azaz az érzelmi részével kell megírni, mivel vásárolni érzelmi alapon szoktunk. Így eshet meg, hogy akik eddig nem tudtak az adott termékről, mégis meg akarják venni, pedig még érdeklődők sem voltak.
Reklámzaj…ingerküszöb…ezeken kell tudni túljutnia egy mai, profi módon megírt reklámszövegnek.
Álláshirdetés szövegírás
Aki keresett már megbízható és hozzáértő munkaerőt, pontosan tudja, milyen nehéz feladat! S ez a egész folyamat az álláshirdetés szövegével kezdődik. Ha az pontosan és jól van megfogalmazva, sokkal nagyobb eséllyel fognak a megfelelő jelentkezők pályázni rá. Ráadásul kevesebb kérdést is fogunk kapni, hiszen ami fontos, a kiírásunkban benne lesz minden lényegi tudnivaló összeszedetten, közérthetően. A sablonos, menetrendszerűen szürke és unalmas hirdetések nem csak a munkaadók, hanem az álláskeresők dolgát is feleslegesen nehezitik meg. Foglalkoztam álláskereséssel és önéletrajz írással is, így erre is van rálátásom. Nem csak magában a szöveg megírásában tudok tehát segíteni. 🙂
Hirdetési szövegek
Hirdetni könnyű, ja mégsem. 🙂
Egyetlen, ám komoly nehézsége: kitűnni a tömegből a hirdetésünkkel. Hiszen sokan adnának el hasonló terméket, szolgáltatást. Ráadásul a folyamatos egymást másoló hirdetések miatt a vevő sokszor már egyszerűen belefárad a rengeten ugyanolyan hirdetésen átverekedni magát.
Ha kell egy klassz és a hirdetendő tárgyra/szolgáltatásra szabott hirdetési szöveg eladni, hirdetni, kitűnni: szívesen segítek. 🙂
Értékesítői szövegírás (amitől döglik a légy)
Szokták a tartalommarketing végcéljakénti is emlegetni az értékesítői szövegírást, s nem véletlenül. 🙂
Megírni pofonegyszerű egy ilyen típusú szöveget, viszont hatékonyra megírni nagyon nehéz. 😀
Ennél a szövegírói folyamatnál a legfontosabb a megfelelő szavak eltalálása és kombinálása hangzatos, fülbe mászó szlogenné!
Egy sikeres kampányhoz, ha tetszik, ha nem, némi kísérletezésre szükség van. Miért?
Mert a vásárlói szokások egy szelete teljesen kiszámíthatatlan. Természetesen a célközönség igényeinek ismerete elengedhetetlen, ahogyan a stratégiai tervezés, vagy a legerősebb keresőszavak feltérképzése is. A meggyőző és a célközönségünk nyelvén íródott kommunikáció kulcsfontosságú!
Szakszövegírás
Számomra a szövegírás legnehezebb és egyben legimádottabb területe! Elképesztően összetett feladat, szellemileg nagyon megterhelő.Ugyanakkor izgalmas, kihívásokkal teli és komoly körültekintést, nyomozást igénylő munka!
A szakmai tájékozottságon kívül ez a típusú felkérés megköveteli a nyelvi sajátosságok és eltérések kezelését (magyarosítás, de szakmai nyelvezeten), következtetéseket, érvek végig vezetését, a szavak, a tagolás, a mondatok, a stilisztika, információ igény meghatározása, szükség esetén jogi ismeretek, stb…
Mivel a szakszövegíráshoz néhány kivételtől eltekintve elengedhetetlen a gyakorlati háttérismeret, csak olyan feladatokat vállalok el, melyekben van jártasságom vagy nem indokolt a gyakorlati tudás hozzá.
A következő szakmai területeken hosszútávon írtam cikkeket, blogokat, honlapszövegeket: villanyszerelés, marketing, divat, építőipari teljes generál, ügyvédi praxis, környezetvédelem, munkavédelem, (képző)művészet, irodalom, gyermeknevelés, gyógynövények, biokertészkedés, kötelező gépjármű biztosítás, álláskeresés.
Ingatlan hirdetési szöveg
Ingatlanunk mielőbbi eladása magánemberként a feladat vagy ingatlaniroda alkalmazottjaként a hatástalan hirdetési szövegminták kiiktatása…a megoldás mindkettőre ugyanaz!
Ingatlanra és leendő vásárlóra szabott hirdetési szöveg megírására van szükség!
Attól, hogy nagyon-nagyon szeretnénk eladni ingatlanunkat vagy jó áron szeretnénk ezt, még nem fogunk tudni úgy megírni egy hirdetési szöveget hozzá, hogy vevőt, főleg MEGFELELŐ vevőt vonzzon be!
Egy ingatlanos szintén nem szövegíró, nem ahhoz ért, nem az a feladata, s ha ugyanazt a szöveget másolja a hirdetendő lakásaihoz, s csak az aktuális adatokat írja át, még bőven nem lesz hatékony a hirdetése.
Miért a küszködés, az évekig tartó hiábavaló kínlódás, ha gyorsan és kényelmesen is lehet ugyanazt? 🙂
Az a csúf igazság, hogy piszok könnyű kitűnni a millió sablonos ingatlanhirdetés közül már csak azzal is, ha valaki tisztességesen megírja. A megtérülése hatalmas, hiszen sok milliós tételekről beszélünk, ezért érdemes szánni rá.
Marketingszövegek (értékesítés elősegítés)
A marketing műfaja egyfajta varázslattal a vállalkozásunk felé tereli az érdeklődőket. S a marketingszöveg az az eszköz, amely ezt a varázslatot életre kelti! 😀 Teljesen idegeneknél is képes elérni, hogy vásárolni akaró ügyfelekké váljanak.
„Az írás nemcsak komoly, hanem bonyolult dolog is, mikéntjét és értelmét nem könnyű meghatározni, elmondani. Úgy vagyunk mi a mű, hogy a világot minősítjük általa, az életet hitelesítjük.” Doba Gyula
A kívánt hatást úgy érjük el, hogy leendő ügyfeleink épp teljesen mással foglalkoztak, ám figyelmüket mégis cégünk megismerésére, szolgáltatásainkra vagy termékeinkre irányítjuk rá. Ezek mellett egy jól megírt marketingszöveg az édesgetés mellett válogat is, hogy kik alkalmasak jó vevőnek, s kikkel lesz optimális a hosszú távú együttmüködés. Emiatt pedig a marketingszöveg céltól függően kicsit vagy rámenősebben provokáló, laza, mégis komoly mélységekkel bír, s kellően részletes ahhoz, hogy akárki ne akarja végig olvasni.
Profi marketingszöveget csak profi marketinges tud írni, ehhez nem elég a kreatív írói véna.
A magam részéről 15 évig ebben dolgoztam több területen is. 🙂
Végül pedig szemléltetésnek egyik kedvencem ez az interneten keringő, szituációs gyakorlat. 🙂
Gyönyörűen bemutatja simogató humorával, milyen sokat számít a jó szöveg.
Mi a marketing?
- Látok egy klassz férfit egy partyn.
Odamegyek hozzá és azt mondom: “Fantasztikus vagyok az ágyban”.
2. Látok egy klassz férfit egy partyn.
Odamegyek hozzá és megszerzem a telefonszámát. Másnap felhívom és
azt mondom: “Szia, fantasztikus vagyok az ágyban”.
Ez a Telemarketing.
3. Barátaimmal vagyok egy partyn és meglátok egy klassz férfit.
Egyik barátnőm odamegy hozzá és rám mutatva így szól:
“Ő fantasztikus az ágyban”.
Ez a Reklám.
4. Beülök az autómba, lassan hajtok a városban és a nyitott ablakon át
minden járókelőnek odakiáltom: “Fantasztikus vagyok az ágyban!”
Ez a Spam (kéretlen reklám).
5. Látok egy klassz férfit egy partyn.
Felállok, megigazítom a blúzom, odamegyek hozzá és töltök neki egy italt.
Adok neki tüzet, amikor látom, hogy nem találja az öngyújtóját.
Felajánlom, hogy hazaviszem, mert a közelében lakom, majd ezt mondom:
“Mellesleg, fantasztikus vagyok az ágyban”.
Ez Public Relations (PR).
ÉS most következik a lényeg!
6. Látok egy klassz férfit egy partyn. Odajön hozzám és így szól:
“Hallom, fantasztikus vagy az ágyban”.
Ez a Brand Recognition (Márkafelismerés).
És ha utána azt mondja: “Hááát, tényleg fantasztikus vagy az ágyban!”
Akkor az a vásárlói elégedettség.
És, ha elvesz feleségül, az pedig a márkahűség!